Vejledning til flydende farver

Denne artikel handler udelukkende om vores flydende farver til farvning af vand- og alkoholbaserede produkter. Her får du tips, tricks og forklaringer til, hvordan du bedst bruger dem.

Produktet ser således ud, når du får det hjem:

Der er tale om et sæt med 3 stk flasker á 10 ml med farverne gul, blå og rød. Flaskerne er forsynet med pipetter, så det er nemt at dosere farverne i enkelt-dråber. Ofte skal der nemlig kun ganske få dråber til.

Når sættet kun indeholder tre farver skyldes det, at der er tale om de tre primærfarver (eller grundfarver), hvormed alle andre farver (i teorien) kan konstrueres ved at blande dem på passende vis.

Gul, rød og blå er de eneste farver man ikke kan blande sig frem til, så de er vigtige at have ved hånden. Principperne for blanding ser vi nærmere på senere i artiklen.

Først gennemgår vi dog lige de tre farver...

Gul flydende farve

Som du sikkert har bemærket, virker den gule farve nærmest orange i sin koncentrerede form. Det skyldes, at den er baseret på det naturlige farvestof beta-karoten. Betakaroten findes bl.a. i gulerødder, så den orange farve er ikke så overraskende.

Heldigvis er farven mere rigtig gul, når den opløses og fortyndes. På billedet herunder (og i resten af artiklen) ses forskellige fortyndinger i almindelig postevand. Farvene kan variere en smule i karakter alt efter typen af væske de opløses i, men billederne giver en god fornemmelse af farverne. 

Billedet ovenfor viser 3 forskellige "styrker" af gul, opblandet i 30 ml vand. Til venstre er der blot tilføjet 3 dråber gul farve til vandet, og allerede her er farven tydelig, nærmest pastelagtig. Den midterste prøve er tilsat 9 dråber, og rammer meget godt en klassisk solgul.

I prøven til højre er der tilsat 27 dråber gul farve. Det er yderst sjældent, at en så høj koncentration er nødvendig med netop den gule farve. Den er nemlig ekstra koncentreret, fordi det gør evt. blanding med andre farver meget lettere - mere om det senere.

Rød flydende farve

Den røde farve er ligeledes baseret på naturlig farve, nemlig karmin, som udvindes af skjoldet på specielle små krebsdyr. Karmin-rødt er en af de mest almindelige farvestoffer overhovedet. Det bruges i stor stil i både kosmetik og fødevarer.

Også her er der lavet 3 prøver med 30 ml vand, tilsat hhv. 3, 9 og 27 dråber farve. I modsætning til den gule, er den røde farve knap så drøj, så der skal bruges flere dråber, hvis der skal virkelig knald på farven. 

Blå flydende farve

Der findes ikke gode naturlige blå farver med tilstrækkelig effektivitet, så denne blå er baseret på det kunstigt fremstillede organiske farvestof "brilliant blå", som også bruges i fødevarer og kosmetik under betegnelsen E133.

Som ved de øvrige farver, viser billedet ovenfor 3 farveprøver med 30 ml vand og hhv. 3, 9 og 27 dråber blå farve. I lighed med den røde, er farvens styrke moderat, så en dybblå gennemfarvning kræver en del farvestof.

Hvorfor er der forskel på farvernes drøjhed?

Måske har du undret dig over, hvorfor den gule farve tilsyneladende er meget kraftigere end de øvrige. Forklaringen er, at vi har afbalanceret farverne indbyrdes, så det er nemmere at blande nye farver.

Gul er nemlig meget "sart" i forhold til de øvrige farver, så den skal være ekstra kraftig, hvis den skal kunne hævde sig i en blanding. Derfor har vi simpelthen lavet den gule farve så kraftig som mulig, og afpasset de øvrige farver ud fra det.

Ligeledes er den røde farve faktisk kraftigere end den blå (selv om det ikke ses så tydeligt på billederne). I en blanding kommer den blå farve nemlig ellers let til at dominere den røde.

Resultatet af afbalanceringen er, at det er supernemt at blande farver uden videre. Det ser vi nærmere på i næste afsnit.

Blanding af primærfarverne

Hvis du egentlig bare skal bruge gul, rød eller blå som de er, skal der selvfølgelig ikke blandes farver. Du tilsætter blot farven til dit produkt i en passende mængde, så den ønskede farvestyrke opnås.

Problemerne opstår først, når du f.eks. har brug for en grøn eller lilla, som jo ikke er primærfarver. Her får du brug for at blande to primærfarver i et eller andet forhold.

Det kan være en stor hjælp at tage udgangspunkt i en farvecirkel - se billedet nedenfor.

 

 

I midten af farvecirklen finder du de tre primærfarver; gul, rød og blå. Samtidig kan du også let se, hvordan primærfarverne skal blandes for at opnå sekundærfarverne orange, lilla og grøn. En blanding af gul og blå giver f.eks. grøn. 

I den yderste cirkel er der så flere varianter af sekundærfarverne. F.eks. kan den grønne være lysere eller mørkere.

Eksempel / eksperiment:

Du ønsker at lave en klassisk grøn, og ser på cirklen, at du skal blande gul og blå. Da vores flydende farver er afbalancerede, skal du bruge lige meget af hver farve, for at opnå den klassiske grønne (eller i hvert fald noget, der ligner nogenlunde). 

Prøv evt. at fylde et snapseglas halvt op med vand, og tilsæt 2 dråber gul og 2 dråber blå. Rør rundt, og vupti - nu er farven pludselig grøn.

Hvis du nu ønsker en lysere grøn, kan du igen kaste et blik på farvecirklen. Her kan du se, at en lysere grøn ligger ovre i nærheden af den gule afdeling. Det betyder, at der skal en større andel af gul i blandingen for at gøre den lysere.

Prøv nu at tilsætte yderligere et par dråber gul, rør rundt og se ændringen: Nu er den grønne farve blevet lysere.

 

---

 

På billedet herunder har vi, med udgangspunkt i farvecirklen, blandet de tre sekundærfarver, nemlig grøn, orange og lilla.

 

De er lavet i en kraftig blanding med med 30 ml vand og 14 + 14 dråber farve. Den grønne er eksempelvis lavet med 14 dråber gul og 14 dråber blå.

Som du sikkert kan se, er farverne meget intense og robuste - alt for kraftige til en fin parfume. Resultatet ville være meget smukkere (og billigere) med en mere sparsom dosering. Det kommer vi mere ind på lidt senere. 

Brun er også en mulighed

Det er nok sjældent, at du ønsker dig en brun farve til dine projekter, og brun er da heller ikke en egentlig farve.

Men for en ordens skyld kan vi alligevel tage den med. Brun opnås ved at blande alle tre primærfarver. Den kan naturligvis laves i mange nuancer, men her må du eksperimentere lidt med blandingsforholdet.

Til en klassisk brun skal der bruges mest rødt. 

I praksis kan det være lidt sværere

Med udgangspunkt i farveskemaet (og med de afbalancerede flydende farver) er det forholdsvis nemt at skabe de mest almindelige sekundærfarver og afledte heraf.  

Retfærdigvis skal det dog nævnes, at det ikke altid er helt let at opnå lige præcis den farve, man ønsker sig, hvis den ligger ud over de mere klassiske farver. 

Malere benytter sig f.eks. også af hvid og sort farve, som giver flere muligheder for at skabe særlige farvetoner. Hvid og sort har vi desværre ikke i repertoiret, så det begrænser mulighederne en smule.

Det er også værd at bemærke, at farverne ikke er helt rene grundfarver. Det skyldes, at de samtidig med farveegenskaberne også skal have andre egenskaber som f.eks. optimeret blandbarhed med parfume og andre kosmetiske produkter.  

Brug farver med måde

Hvis du finder en rigtig lækker farve, kan det være fristende at vold-farve dit produkt - men pas på med det!

Hvilke signaler sender du?

Hvis du skæver til produkter på markedet, bruges farver generelt meget afdæmpet. En parfume har typisk kun et subtilt farveskær, og en klar flaske med duftpinde, er som regel også farvet på en afdæmpet måde. Afdæmpet, subtil farvning signalerer lethed og luftighed.

Alt for tunge og kraftige farver opfattes af mange som et signal om "giftighed" og unaturlighed, og det er jo ikke det udtryk, du ønsker at formidle. Gå meget forsigtigt til værks i første omgang - du kan altid tilsætte mere farve senere.

Husk også økonomien i projektet

Farver er ikke gratis, så det er endnu en grund til at gå med det mere subtile, luftige udtryk. Desto kraftigere farvning du ønsker, desto mere farve skal der til.

En flaske med 10 ml farve svarer til ca. 200 dråber - eller 600 dråber i alt for de tre flasker i sættet. Det rækker til mange liter færdigt produkt, hvis du nøjes med at "pastel-farve".

Omvendt får dråberne hurtigt ben at gå på, hvis du gennemfarver dine produkter i stærke kulører.

Farvelære-eksperimenter / undervisning

Det lille sæt med tre grundfarver kan faktisk også finde anvendelse som nemt tilgængeligt undervisningsmateriale i forbindelse med farvelære - f.eks. i en skoleklasse eller til sjove eksperimenter med børnene derhjemme.

Farverne er ugiftige og sikre at bruge, og de er meget nemmere og renligere at håndtere end alternativer som oliemaling, frugtfarver og ligende. Doseringen går som en leg med pipetterne, og da farverne er afbalancerede efter hinanden, er blandingsforholdene også nemme at forstå.

Udskriv et farvehjul på printeren som hjælpemiddel, find nogle små glas med vand, og lad eksperimenterne begynde. Hvem kan f.eks. lave en lys-lilla farve, og hvad er opskriften? Eller lidt sværere: Forudsig, hvilken farve der kommer ud af 5 dråber rød og 10 dråber gul - lav derefter eksperimentet og se, om resultatet stemmer. 

Kom i gang med farverne!

Bestil et sæt flydende farver allerede i dag - og hav dem hjemme i løbet af en dags tid eller to. Holdbarheden er nærmest uendelig, så det betaler sig at have dem klar i skuffen, så du er forberedt, når du lige står og skal bruge dem.

Geniale farver til DIY-projekter med parfume, væske til duftpinde, eksperimenter og meget andet spændende.